تقوا
مطالبی که می ذارمر مربوط ربه کتاب ده گفتار شهید مطهری هست و امیدوارم مورد قبول دوستان باشه کلام استاد بسیار دل نشین و آموزنده هست و من به طور خلاصه قسمت تقوا رو در این جلسه می ذارم و ان شا الله به مرور زمان این مباحث رو ادامه می دیم و کتاب های ایشون رو خلاصه وار در اختیار علاقه مندان قرار می دم .
تقوا
تقوا از ماده ی وَقی است که به معنای حفظ و صیانت و نگهداری است .
تقوا= خود نگهداری ، ضبط نفس ، خوف.
تقوا به حدی مهم است که درقرآن بیشتر از روزه آمده و حضرت علی (ع) در نهج البلاغه خطبه ی متقین دارند.
از خدا باید ترسید یعنی از قانون عذل الهی باید ترسید.
دو نوع تقوا داریم:
1- تقوایی که ضعف است =گوشه گیر بودن و فرار از محیط گناه .
2- تقوایی که قوت است = روح به قدری پرورش یابد که در محیط گناه ، گناه نکند.
تقوا لازمه انسانیت است.
تقوا محدودیت نیست ، مصونیت است .
در قرآن در آیه ی 26 سوره ی اعراف آمده است: تقوا جامه ی روح است.
امام علی (ع) می فرمایند: تقوا را حفظ کنید و به وسیله ی تقوا برای خود مصونیت درست کنید.
به کمک تقوا باید به خدا نزدیک شد، و از خدا باید مدد خواست که برای تقوای بیشتر ما را موفق بفرماید.
اگر انسان ها تقوا پیشه کنند ، در کار های خود با وجدان عمل می کنند، و جامعه در سلامت می ماند.
دو اثر بزرگ تقوا:
1- تقوا و روشن بینی
2- تقوا و حکمت عملی = با عقل عملی درک می شود.
هر کس چهل روز خود را خالص برای خدا قرار بدهد چشمه های حکمت از زمین دلش به مجرای زبانش جاری می شود.
از نظر حکما عقل دو قسم است :
1- عقل نظری = مبنای علوم طبیعی و ریاضی و فلسفه الهی است .
2-عقل عملی= مبنای علم اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مُدن است.
امام علی (ع) می فرمایند: انسان دو نوع دوست سه نوع دشمن دارد:
1-مستقیما دوست خود توست .
2- دوست دوست توست.
3- دشمن دشمن توست :
الف ) دشمن آنکه مستقیما با خود تو دشمن است.
ب ) آنکس که دشمن دوست توست.
ج )آنکس که دوست دشمن توست .
هوا و هوس دشمن عقل است.
امام صادق(ع)
دوست واقعی هر کس عقل اوست .
رسول اکرم (ص)
تقوا ، دشمن دشمن عقل است.
حُکما ، علم ها را که به طور مستقیم تأثیر دارند فاعل بالعَرَض می نامند.
فاعل :
1- بالذات : اثر مستقیما از خود او تولید شده
2-بالعرض : از مولود علت دیگری است و کار این علت کار دیگری
عقل و هوش یکی است .
تقوا، احساسات را لطیف تر می کند.
تقوا کمک می کند بر شداید پیروز شویم.
دو نوع گرفتاری و شداید داریم:
1- گرفتاری هایی که دست خود انسان نیست ( اتفاقات ناگوار)
2-گرفتاری های اخلاقی و اجتماعی
ادامه دارد - - - - - - - -